بازگشایی مدارس و پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا «منابع مالی دولت باید در خدمت سلامت جامعه صرف شود.»
تاریخ انتشار: 13 سپتامبر ماه 20 
  • در حالی روز گذشته، ۱۵ شهریور، به عنوان روز بازگشایی مدارس اعلام شد که به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ی مشخص و مدوّنی برای سال تحصیلی جدید بعد از گذشت ۷ماه از شیوع کرونا تدوین ننموده و هر دم سخنی و راه‌کاری از جایی و از مدرسه‌ای به گوش می‌رسد! گویی بعد از گذشت هفت ماه هنوز وزارت آموزش و پرورش در وضعیت غافل‌گیری قرار دارد! یک بار طرح زوج و فرد چیده می‌شود، یک بار گفته می‌شود که کلاس‌ها مجازی است، یک بار بسته به سبز و زرد و قرمز بودن هر استان، مدارس برنامه‌ای برای والدین در شبکه‌های اجتماعی می‌فرستند و هر لحظه حرفی و روشی در پیش پای مردم گذاشته می‌شود.
 
  • یک عده از پدر و مادرها در فرستادن فرزندان خود به مدارس شک و تردید دارند، یک عده ترجیح می‌دهند بنا به تشخیص خود فرزندانشان را به مدرسه بفرستند و خلاصه به جای اینکه با یک سیاست بالادستی که نشان از قانون‌گذاری مشخص برای حفظ سلامت جامعه دارد برقرار باشد، مساله گویا به خود مردم واگذار شده تا بعدها هم اگر وضعیت شیوع بالاتر گرفت، نهادهای متولی در موضع طلب‌کار، مردم را مقصر جلوه دهند که چرا رعایت نکرده‌اند!!! در حالی‌که نهادهای مسئول باید خود پاسخ‌گو باشند که چرا قانون مشخص و مدوّن برای حفظ سلامت جامعه وضع نمی‌کنند تا سلامت جامعه، بازیچه‌ی بی‌تدبیری‌ها و غافلگیری‌هایشان بعد از گذشت هفت ماه نشود! مشخص است که وقتی قانون وضع نشود، هشتاد میلیون آدم نمی‌توانند به صورت خودجوش با هم، هم‌نظر شوند و یک روش را در پیش بگیرند! بی‌برنامگی که بهای آن را هم جامعه پرداخت می‌کند که جان افراد آن با افزایش آمار شیوع به خطر می‌افتد و قطعا با این بی‌برنامگی، تعداد بیشتری جان خود را از دست خواهند داد.
 
  • پیشنهاد می‌شود وزارت آموزش و پرورش و دولت برای حفظ سلامت جامعه، سال تحصیلی جدید را به صورت آموزش مجازی برگزار کند و این خواسته‌ی عمومی نیز باید توسط همه‌ی جامعه مطرح شود تا هم آمار شیوع کاهش یابد و هم کادر درمان که هفت ماه است جانش را کف دستش گرفته، با یک برنامه‌ریزی صحیح بتواند نفس راحتی بکشد؛ (البته بنا به توصیه‌ی صاحب‌نظران آموزشی، جلسات بسیار محدود حضوری با تعداد اندک دانش‌آموزان و البته زمان کوتاه کلاس برای ایجاد ارتباط موثر بین دانش‌آموزان و معلم و البته با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از زمان ورود دانش‌آموز به مدرسه تا خروج او مورد نیاز است). برای تحقق این خواسته‌ها دولت باید منابع بودجه‌ مشخص و منابع انسانی به قدر کافی در نظر بگیرد و آن را به صورت شفاف به همه‌ی مردم اعلام کند. ضمنا باید برای دانش‌آموزان مناطق محروم که به علت مشکلات مالی یا محرومیت منطقه به اینترنت یا گوشی هوشمند دست‌رسی ندارند تمهیدات خاص در این زمینه اندیشیده شود؛ در واقع دولت از فرصت هفت‌ماهه‌ی گذشته برای توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی (اینترنت) با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود و ایجاد تسهیلات برای کودکان مناطق کم‌برخوردار بهره می‌برد که به نظر می‌رسد در این زمینه نیز فرصت‌سوزی شده است!
 
  • مشکلات دانش‌آموزان مناطق محروم در برخورداری از آموزش مجازی باید با استفاده از تخصیص منابع بودجه‌ی مشخص مرتفع شود. دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند (مثلا تنها پنج درصد روستاهای #سیستانوبلوچستان دارای اینترنت موبایل هستند.) یا دانش‌آموزان طبقات محروم جامعه که به گوشی هوشمند و در مناطقی حتی به تلویزیون دست‌رسی ندارند، باید توسط دولت و نهادهای متولی امور اقشار آسیب‌پذیر مورد حمایت قرار بگیرند. بازگشایی مدارس به صورت زوج و فرد و حضوری و عدم وجود برنامه‌ی مشخص توسط وزارت آموزش و پرورش تنها منجر به افزایش شیوع بیماری و به خطر افتادن جان تعداد بیشتری از افراد جامعه خواهد شد. منابع مالی دولت باید در خدمت حفظ سلامت آحاد جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه