1
شبکه یاری کودکان کار طی نامه ای به وزیر آموزش و پرورش چالش های موجود در ثبت نام کودکان اتباع را مطرح نمود:
تاریخ انتشار: 6 سپتامبر ماه 20 
وزیر محترم آموزش‌وپرورش  جناب آقای محسن حاجی ‌میرزایی   با سلام و احترام   پس از ابلاغ شیوه‌نامه‌ی جدید ثبت‌نام کودکان اتباع خارجی در مدارس، که برخلاف حکم صادر شده در سال‌های گذشته برای ثبت‌نام ایشان در مدارس دولتی ایران، به‌وضوح تعدادی از این کودکان را از حق تحصیل و آموزش محروم می‌کند، فعالان حوزه‌ی کودکان که در همه حال حقوق کودکان را فارغ از ملیت، نژاد، جنسیت و… در اولویت قرار می‌دهند نسبت به این شیوه‌نامه اعتراض داشته و آن را ناقض حقوق اولیه‌ی کودکان در زمینه‌ی دسترسی همه‌ی کودکان به حق تحصیل و آموزش (قید شده در ماده ۲۸ کنوانسیون جهانی حقوق کودک که ایران نیز به آن پیوسته است.) می‌دانند. آن‌چنان‌که مستحضر هستید طبق این شیوه‌نامه، فرزندان خانواده‌های اتباع که به‌تازگی به ایران آمده‌اند و در سال‌های گذشته در ایران به مدرسه نرفته‌اند، نمی‌توانند جهت ثبت‌نام در مدارس اقدام کنند. هم‌چنین فرزندان خانواده‌هایی که اوراق هویت معتبر برای اقامت در ایران ندارند یا به دلیل عدم حضور در سرشماری نیز از این حق محروم شده‌اند. درحالی‌که سال تحصیلی در ایران با اما و اگرهای بسیار در سایه‌ی شیوع بیماری کرونا در شُرف آغاز شدن است و پیش‌بینی می‌شود با شروع فصل پاییز و زمستان، برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری، بسیاری از کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار شود و درحالی‌که بحث کیفیت آموزش در ایران همواره مورد نقد صاحب‌نظران این حوزه بوده، محروم کردن طیف جدیدی از کودکان اتباع از این آموزش ناقص که در کارایی‌های تربیتی و آموزشی آن برای کودکان شائبه‌های فراوان وجود دارد، حکایت غریبی است! انتظار از وزارت آموزش و پرورش این است که هر سال در جهت بهبود کیفیت محتواهای آموزشی و همین‌طور بهتر شدن وضعیت سخت‌افزاری مدارس (ازجمله ایمنی مدارس که طبق آمار سال گذشته ۲۵ درصد آن‌ها ناایمن هستند.) قدمی رو به جلو بردارد؛ نه اینکه همین کیفیت نازل را هم از طیف جدیدی از کودکان دریغ نماید! اگر نگرانی وزارت آموزش و پرورش، مسائل ناشی از شیوع کروناست، راه‌حل آن محروم کردن کودکان اتباع از حق تحصیل و آموزش نیست. در این فرصت کوتاه و با توجه به شروع سال تحصیلی وزارت آموزش و پرورش نیاز به بررسی آماری دقیق کودکان اتباع، بررسی کیفیت آموزش آن‌ها و اعلام هزینه‌ی تحصیل برای هر دانش‌آموز دارد. استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حوزه‌ی کودکان به عنوان بازوهای مشورتی این وزارتخانه نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که قاعدتاً در شرایطی که کلاس‌های حضوری در سال تحصیلی جدید به علت جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا کمتر خواهد بود، هزینه‌ی تحصیل کودکان نیز کمتر بوده و محروم کردن کودکان اتباع از حق تحصیل و آموزش با هر دلیلی  تنها بهانه‌ای برای عدم برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه و توسل به ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین راه‌حل (که همان حذف بخشی از کودکان اتباع خارجی از حق آموزش است) می‌باشد‌.   شایان ذکر است که طبق روال گذشته دانش آموزان اتباع جهت ثبت­نام در مدارس موظف به پرداخت شهریه می­باشند که هزینه‌ی ثبت‌نام کودکان و نوجوانان آن‌ها در مدارس در بیشتر موارد اغلب از عهده خانواده خارج است. عدم توانایی خانواده‌ها در پرداخت چنین هزینه‌هایی برای ثبت‌نام، قطعاً باعث محرومیت تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان اتباع از حق آموزش و تحصیل خواهد شد. از جنابعالی خواهشمندیم تا بر اساس پیمان­نامه جهانی حقوق کودک در زمینه دسترسی همه کودکان به حق تحصیل و آموزش ضمن بررسی مجدد این موارد جهت رفع موانع موجود در خصوص تحصیل رایگان کودکان و نوجوانان اتباع با همراهی و همکاری سازمان­های مربوطه اقدامات لازم را به عمل آورید.                                                                                                      شبکه یاری کودکان کار. شهریور 1399