photo_۲۰۱۶-۱۱-۲۳_۱۰-۴۷-۲۷
پیشگیری از اختلال سوگ در کرونا
تاریخ انتشار: 30 آوریل ماه 20 

پذیرش واقعیت مرگ ذاتا برای انسان سخت و دردناک است، بنابراین در تمام اعصار انسان از روبرو شدن با این واقعیت و ناتوانی خود در مقابل کنترل آن فرار کرده است، اما حقیقت این است که مرگ بدون اینکه از ما سوالی بپرسد به سراغ مان می آید، چه در بستر بیماری، چه با بلایا و چه با تصادف و غیره؛ در حال حاضر نیز مرگ با ویروسی به نام کرونا خود را نشان داده است.

حمایت، همبستگی و همدلی که در مراسم سوگواری از اطرافیان می گیریم آن چنان مهم و ضروری است که به ما در عبور از مرحله اولیه سوگ یعنی گذر از انکار کمک می کند. مراحل خاکسپاری و تشییع کمک می کند که بپذیریم که عزیزمان دیگر نیست.

با توجه به شرایط قرنطینه به دنبال اپیدمی کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم به همین علت بسیاری از مردم ابزار مهمی را در گذر از سوگ از دست داده اند.

از جمله پیشنهاداتی برای پیشگیری از اختلال سوگ و سوگواری در شرایط ویژه ای که تنها بوده و نمی توان از حضور و حمایت دیگران به طور کامل بهره مند شد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:👇👇👇

1⃣ به خود حق بدهید که احساس عصبانیت، غمگینی، ناراحتی و بسیاری از احساسات ناراحت کننده دیگر داشته باشید.

2⃣ در خانه مراسم سوگواری با اعضای خانواده تشکیل دهید و به خود و دیگران اجازه سوگواری دهید.

3⃣ می توانید از امکانات آنلاین استفاده کنید و حتی جمع بزرگتری را در این مراسم شرکت دهید.

4⃣ در خصوص احساسات خود با دیگران صحبت کنید. احساسات و نگرانی خود را ابراز و هر وقت خواستید گریه کنید. شما در این دوران غم، خشم و احساس گناه را تجربه می کنید. حتی ممکن است احساس کنید مقصر هستید و یا احساس پشیمانی از کاری که با متوفی در گذشته کرده اید، داشته باشید که باعث شود خود را سرزنش کنید، شاهد آنچه در درون تان می گذرد باشید و اجازه دهید افکار از ذهن شما عبور کنند و مقاومتی در برابر آنها نشان ندهید. به احساسات‌تان اجازه بروز دهید و آنها را نادیده نگیرید و یادتان باشد شما حق دارید و روزهای سختی را می گذارنید. مراقب وضعیت جسمی خود باشید.

5⃣ وقتی فرصت پیدا کردید استراحت کنید و چیزی بخورید. از یک دوست یا فرد نزدیکی که با او راحت هستید کمک بگیرید و با او تلفنی صحبت کنید و از غم و درد خود با او بگویید.

منبع: Iranianspa@