tarvij-88.05.12-ajomane-pajoheshhaye-amoozeshi-poya
انجمن پژوهشهای آموزشی پویا
تاریخ انتشار: ۷ آذر ماه ۹۳ 

     انجمن پژوهشهای آموزشی پویا ، سازمانی غیر دولتی ، غیر انتفاعی و مستقل است که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به همت گروهی از معلمان ، مربیان ، کارشناسان در زمینه آموزش و پرورش شکل گرفت و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرد . در سال ۱۳۵۸ ، اساسنامه انجمن توسط هیئت مؤسس تدوین و به نام « انجمن ملی پژوهشی در آموزش و پرورش » به تصویب مجمع عمومی رسید و انتخابات انجمن برای تعیین هیئت مدیره برگزار گردید . در سال ۱۳۵۹ اولین خبرنامه انجمن که منعکس کننده فعالیتهای آن بود ، منتشر شد .

پس از انقلاب اسلامی، اساسنامه جدید انجمن در سال ۱۳۶۷ تدوین شد و به نام  «انجمن پژوهشهای آموزشی پویا » در این سال به شماره ۳۵۲۵ به ثبت رسید .

اهداف انجمن

مهمترین اهداف انجمن به شرح زیر است : ۱ ـ کمک به بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی از نظر روش های آموزشی ، محتوای کتابهای درسی ، شیوه های ارزشیابی و …. از طریق انجام پژوهش ، تشکیل سمینارها ، تألیف و ترجمه منابع و ….

۲ ـ کمک به توانمند سازی مدیران ، معلمان و مربیان و ارتقای سطح آگاهی آنان با برگزاری کارگاههای آموزشی ، جلسات آموزشی ، جمع آوری تجربیات و ….

۳ ـ کمک به توانمند سازی کودکان با نیازهای خاص از جمله کودکان کار، کودکان درمعرض تبعیض ، آزار ، بدرفتاری و …از طریق حمایت های آموزشی ، پژوهشی ، روان شناختی ، مشاوره ای و….

مخاطبان اصلی انجمن
بیشترین توجه و تمرکز انجمن شامل گروههای زیر است : ۱ ـ خردسالان ( کودکان پیش دبستانی ) ۲ ـ دانش آموزان دوره ابتدایی (کودکان ) ۳ ـ دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه ( نوجوانا ) ۴ ـ معلمان ، مربیان و مدیران مرکز آموزشی ۵ ـ خانواده ها فعالیت های و برنامه های انجمن فعالیتهای انجمن در سه زمینه انجام می گیرد : ۱ ـ فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی ۲ ـ فعالیتهای پژوهشی ۳ ـ فعالیتهای اجرایی گروههای کار انجمن
برای انجام فعالیتهای انجمن ، گروه های زیر فعالیت دارند :
۱ ـ کار گروه پیش دبستان ۲ ـ کار گروه دبستان ۳ ـ کارگروه کودکان با نیازهای خاص ۴ ـ کارگروه انتشارات ۵ ـ کارگروه ارتباطات ( داخلی و بین المللی ) ۶ ـ کارگروه پژوهشی ۷ ـ کار گروه آموزش ۸ ـ کار گروه مالی و عضویت
ارتباطات انجمن
انجمن با سازمانهای زیر ، ارتباط فعال دارد : ۱ ـ سازمانهای غیر دولتی ( کودکان ، زنان ، خانواده ، محیط زیست و …) ۲ ـ سازمانهای دولتی مربوط ( آموزش و پرورش ، بهزیستی ، شورای شهر و …) ۳ ـ سازمانهای بین المللی (یونیسف ) مهمترین فعالیتهای انجام شده انجمن فهرست مهمترین فعالیتهای انجام شده در سالهای اخیر در سه زمینه کاری آورده می شود : ۱ ـ فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی ۲ ـ فعالیتهای پژوهشی ۳ ـ فعالیتهای اجرایی   فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی
برگزاری کارگاهها و طرح های آموزشی
این کارگاه ها چندین دوره برای سازمانهای دولتی ، غیر دولتی و اعضای انجمن ، اجرا شده است :

۱ ـ کارگاه آموزشی حقوق کودک ( با پشتیبانی یونیسف ) ۲ ـ کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی (با پشتیبانی یونیسف ) ۳ ـ کارگاه آموزشی نقاشی کودکان ۴ ـ کارگاه آموزشی کاردستی کودکان ۵ ـ کارگاه آموزشی قصه گویی برای کودکان ۶ ـ کارگاه آموزشی نمایش خلاق ۷ ـ کارگاه آموزشی خلاقیت ۸ ـ کارگاه آموزشی مدیریت نوین آموزشی ۹ ـ کارگاه آموزشی رشد و تکامل کودکان ۱۰ـ کارگاه آموزشی بازی ۱۱ ـ کارگاه آموزشی هوش هیجانی ۱۲ ـ کارگاه آموزشی در جستجوی آینده در زمینه آموزش پیش از دبستان ۱۳ ـ کارگاه آموزشی برنامه ریزی آموزشی در پیش دبستان ۱۴ ـ کارگاه آموزشی مدیریت آموزشی در پیش از دبستان ۱۵ ـ کارگاه آموزشی مشکلات نوجوان کار و خیابان ۱۶ ـ کارگاه آموزشی مشارکت بجای رقابت ۱۷ ـ کارگاه آموزشی مشکلات جنسی کودکان ۱۸ـ کارگاه آموزشی پیشگیری از کودک آزاری ۱۹ ـ کارگاه آموزشی پروژه زمین ۲۰ کارگاه آموزشی واحد کار ( کانون رغبت ) ۲۱ـ کارگاه آموزشی بازیهای خلاق ۲۲ ـ کارگاه آموزشی تربیت شنوایی کودکان (موسیقی ) ۲۳ ـ کارگاه آموزشی مفاهیم ریاضی به کودکان پیش دبستان ۲۴ ـ کارگاه آموزشی مفاهیم علوم به کودکان پیش دبستانی ۲۵ ـ اجرای طرح آموزش مربیان مهدهای کودک زندانها درتهران با پشتیبانی یونیسف ۲۶ ـ اجرای طرح آموزش مربیان مهدهای کودک زندانها درشهرستانها با پشتیبانی یونیسف ۲۷ ـ اجرای طرح « دافی » ( آموزش دانشجویان افغانی ) با پشتیبانی کمیسیاریای عالی پناهندگان در ایران ۲۸ ـ ترجمه و تألیف مقالات متعدد در ارتباط با مسائل کودکان و چاپ آنها درنشریات ۲۹ ـ کارگاه جذب کودکان به مهدهای کودک ۳۰ ـ کارگاه گفتگو با حضور دانش آموزان ، والدین و معلمان ۳۱ ـ ترجمه انواع برنامه های آموزشی برای دوره پیش دبستانی درکشورهای دیگر ۳۲ ـ مشارکت در برنامه های آموزشی و مشاوره ای در کانون اصلاح و تربیت تهران ۳۳ ـ مشارکت در برنامه مراقبت همه جانبه از کودکان در معرض خطر با پشتیبانی وزارت بهداشت تألیف و ترجمه کتابهای آموزشی توسط اعضای انجمن ۱ ـ جستجو در راهها و روشهای تربیتی ـ توران میرهادی ۲ ـ کتاب کار مربی کودک ـ توران میرهادی ۳ ـ تجربه های مدرسه داری ـ یحیی مافی ۴ ـ نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در جهان ـ ترجمه گروهی از اعضای انجمن ۵ ـ راهنمای آموزش حقوق کودک ـ دکتر فاطمه قاسم زاده ـ یونیسف ۶ ـ راهنمای آموزش مهارتهای زندگی ـ بازنویسی دکتر فاطمه قاسم زاده ـ یونیسف ۷ ـ راهنمای آموزش مهارتهای زندگی برای دانشجویان ـ دکتر فاطمه قاسم زاده ۸ ـ رشد و تکامل کودکان ـ ترجمه دکتر فریده میلانی ترابی ۹ ـ آری گفتن به نیازهای کودکان ـ دکتر فاطمه قاسم زاده ۱۰ ـ فعالیتهای تشخیصی و یادگیری در ریاضیات برای کودکان ـ ترجمه مصطفی کریمی ۱۱ ـ آموزش مفاهیم ریاضی برای کودکان پیش دبستانی ـ دکتر فاطمه قاسم زاده ۱۲ ـ به دنبال چه بگردیم ؟ به کجا نگاه کنیم ؟ آذر کتابی ۱۳ ـ بازی ها و سرگرمی های آموزشی کودکان پیش دبستانی (تولد تا ۵/۲ سالگی ) ـ ترجمه زهرا یعقوبی ۱۴ ـ بازی ها و سرگرمی های آموزشی کودکان پیش دبستانی (۳ تا ۵ سالگی ) ـ ترجمه حدوت ۱۵ ـ چگونه به کودکان ریاضی بیاموزیم ـ ترجمه مصطفی کریمی ۱۶ ـ تهیه بروشورها و جزوه های آموزشی برای مربیان مهدهای کودک فهرست سخنرانی های ارائه شده درنشست های علمی انجمن ۱ ـ نوآوری در آموزش و پرورش ۲ ـ نقش موسیقی در تعلیم و تربیت کودکان ۳ ـ نقاشی کودکان ۴ ـ ارزشیابی رشد و تکامل کودکان ۵ ـ قصه گویی و نمایش خلاق ۶ ـ برنامه آموزش رشد محور ۷ ـ ارزشیابی فعالیت های مهد کودک (آموزش ـ بهداشتی ـ تربیتی و ….) ۸ ـ رفتار با کودکان پیش دبستانی ۹ ـ ارتباط با خانواده در پیش دبستانی ۱۰ ـ تغذیه کودکان پیش دبستانی ۱۱ ـ بهداشت کودکان پیش دبستانی ۱۲ ـ برنامه آموزشی کودک محور ۱۳ ـ رشد و تکامل کودکان پیش دبستانی ۱۴ ـ کاربرد رایانه در مدارس ۱۵ ـ مدیریت مدرسه در ایران ۱۴۰۰ ۱۶ ـ برنامه ریزی چند بعدی ۱۷ ـ آشنایی با مرکز گفت و گوی تمدن ها ۱۸ ـ نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی ۱۹ ـ رشد شناختی کودک پیش دبستانی درتعامل با همسالان ۲۰ ـ مشق شب و دست آوردهای مربوطه به آن ۲۱ ـ کودک و ادبیات صلح ۲۲ ـ نقش رسانه ها در جنگ و تأثیرات آن ۲۳ ـ ناکارآمدی آموزش و پرورش رسمی درکشورما

انجام طرح های پژوهشی
۱ ـ بررسی تصویر خانواده درکتابهای درسی ۲ ـ بررسی مفاهیم بنیادی صلح در کتابهای درسی ۳ ـ بررسی وضعیت مهدهای کودک درتهران ۴ ـ بررسی وضعیت کودکان کار و خیابان در تهران ۵ ـ بررسی علل و انواع کودک آزاری در تهران ۶ ـ بررسی آسیب شناسی خشونت ۷ ـ بررسی آسیب شناسی رقابت ۸ ـ بررسی نقاشی کودکان از دیدگاه روان شناسی ۹ ـ بررسی وضعیت موسیقی در مراکز پیش دبستانی تهران ۱۰ ـ بررسی کتابهای آموزشی برای کودکان پیش دبستانی ۱۱ ـ بررسی نشریات رشد آموزش و پرورش ۱۲ ـ بررسی وضعیت سازمانهای غیر دولتی ، چالش ها و راه کارها (در ایران ) ۱۳ ـ ارزیابی فعالیت های یونیسف در بم (باپشتیبانی یونیسف ) ۱۴ ـ مشارکت در تدوین طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با پشتیبانی شورای شهر تهران ۱۵ ـ مشارکت در تدوین طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با سازمان بهزیستی کشور ۱۶ ـ بررسی جنگ و صلح از دیدگاه کودکان پیش دبستانی ۱۷ ـ بررسی کتابهای فارسی آموز ادبی ( برای کودکان دبستانی ) ۱۸ ـ بررسی مفاهیم حقوق کودک درکتابهای داستان برای کودکان پیش دبستانی ۱۹ ـ مشارکت در اجرای طرح بررسی وضعیت کودک آزاری در ایران ، با پشتیبانی یونیسف و وزارت بهداشت ۲۰ ـ مشارکت دراجرای طرح « موسیقی درمانی » در کانون اصلاح و تربیت تهران ، با پشتیبانی یونیسف

انجام فعالیت های اجرایی
انجمن پویا با همکاری و مشارکت سازمانهای دولتی و غیر دولتی ، فعالیت های زیر را انجام داده است :
۱ ـ عضو هیأت مؤسس « کمیته راهبردی نهضت جهانی برای کودکان و نوجوانان » با پشتیبانی یونیسف و مشارکت فعال در اجرای برنامه ها و فعالیت های آن ۲ ـ عضو هیأت مؤسسه «شبکه یاری کودکان کار و خیابان » و شرکت فعال در اجرای برنامه ها و فعالیت های آن . ۳ ـ شرکت در سمینارهای علمی در ارتباط با کودکان ، نوجوانان ، خانواده با ارائه مقاله و گزارش ۴ ـ مشارکت در برگزاری مراسم روز جهانی کودک (۱۶ مهرماه ) با همکاری سازمانهای غیر دولتی ۵ ـ مشارکت در برگزاری روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان با همکاری شبکه یاری کودکان کار و خیابان ۶ ـ مشارکت در برگزاری روز تصویب پیمان نامه حقوق کودک با همکاری سازمانهای غیر دولتی ۷ ـ مشارکت در برگزاری روز پیشگیری از کودک آزاری با همکاری سازمانهای غیر دولتی ۸ ـ برگزاری نشیت های علمی (هر ۳ ماه یکبار ) برای ارائه طرح های پژوهشی انجمن ۹ ـ عضویت و فعالیت در « شورای گسترش فرهنگ صلح » ۱۰ ـ تدوین طرح توانمندسازی کودکان کار وخیابان و خانواده های آنان با همکاری شبکه یاری کودکان کار وخیابان ۱۱ ـ عضو مؤسس « کمیته حمایت پایدار از کودک و خانواده در بم » و انجام فعالیتهای زیر دراین زمینه ـ تأسیس مهد کودک پویا در یکی از مناطق محروم بم ـ اجرای کارگاه های آموزشی متعدد برای مربیان مهدهای کودک بم ـ اجرای کارگاه های آموزشی درزمینه حمایت های عاطفی ـ روانی (مقابله با موقعیت های بحرانی ، افسردگی ، اضطراب ، ترس و ….) برای کودکان ، نوجوانان ، مربیان و خانواده ها ۱۲ ـ برگزاری نشست های علمی در هر ماه در ارتباط با آموزش و پرورش پیش از دبستان برای مدیران و مربیان مهدهای کودک ۱۳ ـ عضو هیأت مؤسسه « کمیته مشترک توسعه کمی و کیفی آموزش پیش دبستانی » و مشارکت در اجرای برنامه ها و فعالیت های آن ۱۴ ـ مشارکت در اولین و دومین کنگره علمی آموزش پیش دبستانی باارائه مقاله و برگزاری کارگاه حقوق کودک برای مربیان ۱۵ ـ شرکت در گردهمایی های مربیان پیش دبستانی درهمدان ، شیراز ، بابل ۱۶ ـ مشارکت در گردهمایی تشکل های غیر دولتی درهمدان با برگزاری کارگاه ۱۷ـ شرکت مستمردر جلسات یونیسف ۱۸ ـ مشارکت در برگزاری مراسم روز جهانی خانواده ها با ارائه مقاله ۱۹ ـ مشارکت در برگزاری همایش کودک ، صلح ، خشونت با پشتیبانی شورای گسترش صلح ۲۰ـ مشارکت در کارگاه در جستجوی آینده در ارتباط با کودک آزاری با پشتیبانی یونیسف
انجمن و سمینارهای بین المللی
انجمن در سمینارهای بین المللی زیر با ارائه مقاله ، گزارش ، کار پژوهشی و …..شرکت داشته است : ۱ ـ نشست اعضای نهضت جهانی برای کودکان در امریکا ۲ ـ اجلاس نمایندگان سازمانهای غیر دولتی کشورهای عربی و افریقایی در مراکش ۳ ـ مطالعه وضعیت کودکان خیابانی در هند ۴ ـ سمینارکودک آزاری در سوئد ۵ ـ سمینارکودکان کار و خیابان در سوئد ۶ ـ اجلاس مشترک سازمانهای دولتی و غیردولتی در بلژیک ۷ ـ سمینار بین المللی روان شناسی درتهران

برای اطلاعات بیشتر به سایت این موسسه مراجعه فرمایید:
http://pers.ir