networking-image
سومین همایش ملی دوسالانه پژوهش های اجتماعی فرهنگی در جامعه ایران
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ماه ۹۳ 

نگاهی به تاریخ شهرنشینی در ایران نشان می دهد که مراکز خرید در قالب بازار یا بازارچه به تامین نیازهای مردم به کالاها و خدمات روزمره می پرداختند. بازار در پیوند با مسجد، ارگ حکومتی، حمام و محلات از عناصر اصلی تشکیل دهنده شهر سنتی به شمار می رفت. با آغاز دوران مدرن و بویژه با تشکیل حکومت پهلوی در سال ۱۳۰۴، شکل و ماهیت شهرها تغییر کرد و «خیابان» به عنوان یک عنصر مدرن خود را بر بافت و ساختار شهر سنتی تحمیل کرد. خیابان علاوه بر تسهیل آمد و رفت بویژه برای خودروها، مکانی هم برای عرضه کالا و خدمات در قالب فروشگاه های خرده فروشی بود. در دوران پهلوی دوم بویژه از نیمه دهه ۱۳۴۰ به این سو، مراکز تجاری جدید با نام فروشگاه های بزرگ «کوروش» ساخته شدند که به سبب بروز انقلاب سال ۱۳۵۷ گسترش آن ها ادامه نیافت تا در اوایل دهه ۱۳۷۰ با بحث فروشگاه های «شهروند» و «رفاه» مجدد ساخت این گونه فروشگاه ها از سر گرفته شد. نکته مهم این بود که بازارها و فروشگاه های بزرگ در فضاهای تجاری ساخته می شدند و مرز میان آن ها با مناطق مسکونی به میزان زیادی رعایت می شد.

اما در چند سال اخیر که مدیریت شهری سیاست درآمد زایی به هر قیمت را آغاز کرده و تقریبا هیچ ضابطه و معیاری جلو دار آن نیست، دست اندازی مراکز خرید به فضاهای مسکونی و محلات آغاز شده است که نمونه بارز آن ساخت مرکز خرید غول آسای «مگا مال» در قلب شهرک اکباتان است. «مال»، علاوهبر مغازههای فروش انواع کالا، مجموعهای از رستوران، شعب بانکی، شهربازی، هایپرمارکت و حتی کارواش و سینما را نیز در خود دارد. این گونه فروشگاه های بزرگ در کشورهای توسعه یافته بطور معمول در مناطق پیرامونی شهرها با توجه به حجم فعالیت و مراجعه کننده و آلودگی های ایجاد شده ساخته می شوند اما در شهرهایی مانند تهران که جامعه مدنی توان و ظرفیت تاثیر گذاری بر تعیین سیاست های شهری را ندارد، به آسانی می توان ساخت چنین مراکز عظیم را در قلب محلات مسکونی شاهد بود. حتی ساخت این فروشگاه ها در پیرامون شهرها هم معمولا با مقاومت مردم محلی مواجه است و امتیازات زیادی به مردم در قبال موافقت با ساخت مال ها داده می شود. پیامدهای ساخت چنین مجتمع تجاری عظیمی بر زندگی مردم بسیار است و مسائل متعددی مانند ترافیک، از میان رفتن آسایش، نابودی فضای سبز پیش بینی شده برای شهرک، تصرف غیر قانونی زمین های مشاع و متعلق به ساکنان شهرک بخشی از آن ها به شمار می روند.

  سومین همایش ملی دوسالانه پژوهش های اجتماعی فرهنگی در جامعه ایران   مسئله مگا استورها و حقوق شهروندی؛ مورد مگامال در شهرک اکباتان مدیر پنل: دکتر ایمانی جاجرمی   اعضای پنل: دکتر شیرین احمدنیا، دکتر محمد ایران منش، دکتر ایمانی جاجرمی، دکتر خدیجه رضایی، آقای هوشنگ هموطن   زمان : چهارشنبه ۲۶/۹/۹۳- ساعت ۱۵:۳۰- ۱۴ مکان : سالنانجمنجامعهشناسیایران  بزرگراه جلال آل احمد، زیر پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه اول، دفتر انجمن جامعه‏شناسی ایران – تلفن: ۸۸۶۳۱۸۹۱ ـ۸۸۰۰۴۷۴۲- دورنگار: ۸۸۰۰۴۷۴۲ isa@isa.org.ir و   iran_sociology@yahoo.com   عنوان سخنرانی ها
  • آقای دکتر حسین ایمانی جاجرمی عضو گروه شهر انجمن و مدیر نشست:
«تحولات بازار و مراکز خرید در شهرهای ایران با تاکید بر مگامال»  
  • آقای هوشنگ هموطن (با تجربه مدیریت در بلوک های اکباتان):
«تاریخچه مختصر شهرک اکباتان و فرآیند پیدایی پروژه مگامال و آثار زیست محیطی آن»  
  • آقای دکترمحمد ایران منش (پژوهشگر و با سابقه مدیریتی در یکی از بلوک های اکباتان):
«پیامدهای اجرای پروژه مگامال بر زندگی مردم شهرک و اقدامات مردمی انجام شده در جهت احقاق حقوق شهروندان»   این برنامه همراه با نمایش فیلم، عکس و پاوریوینت خواهد بود.
برنامه پنل را از فایل زیر دانلود فرمایید
barname panel