images
بیانیه کارگروه کودک و نوجوان در موزه ها
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ماه ۹۳ 

آموزش در موزه ها بزرگترین شکل معرفی و شناساندن میراث فرهنگی به یک جامعه محسوب می گردد و کودکان یکی از بزرگترین و مهم ترین جوامع هدف برای این امر به شمار می آیند.

moze-asbab-bazi

 اما متاسفانه موزه ها در حال حاضر فضای مناسبی را چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت برای این گروه از مخاطب ارائه نمی دهند. ایجاد فضای معرفی و آموزشی در موزه ها، پژوهش های بنیادین و مناسب سازی مفاهیم میراث فرهنگی برای کودکان از جمله وظایفی است که پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی به عهده دارند.

کودکان سرمایه های آینده یک کشورند که با توجه به داشتن جمعیت آماری بالا از مهمترین مخاطبین موزه ها به شمار می آیند. از همین رو بیانیه ای در روز جهانی موزه های سال ۹۳صادر شد که حاصل هم اندیشی گروه ها و اشخاص متخصص در زمینه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

سازمان ها، نهادها و کارشناسان مدعو که با همکاری کمیته ملی موزه ها،موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان و مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گرد هم آمده بودند عبارت بودند از: دفتر برنامه ریزی کودکان و نوجوانان سازمان – دفتر امور پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه، شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، دانشکد هنر های زیبای دانشگاه تهران،خانه کتابدار کودک و نوجوان ، کاخ گلستان،موسسه یاوران سرزمین آریا،آموزش و پرورش،معاونت هنری وزارت ارشاد،موزه ملک، دانشگاه هنر اصفهان، موزه تاریخ کانون و موزه صلح که پس از بحث های تخصصی فراوان بیانیه زیر را صادر نمودند. این بیانیه دستورالعمل اجرایی در کلیه موزه های کشور در سال آتی در نظر گرفته می شود که فاز نخست آن در ایام هفته ملی کودک سال جاری عملیاتی خواهد شد.

امید است که پس از برگزار نمودن برنامه های هفته ملی کودک این بیانیه به صورت دستورالعمل اجرایی موزه های سراسر کشور و در تمام ایام سال اجرا گردد.

بیانیه در ۵ بخش و ۱۸ ماده به شرح زیر ایفاد می گردد:

آموزش و پرورش:

۱- بازدید از موزه ها در برنامه درسی آموزش و پرورش (بازدید هدفمند از موزه ها)

۲- موزه ها در کتب درسی آموزش و پرورش و تطبیق کتب درسی بر اساس هویتایرانی

۳- ایجاد فضای موزه ای و معرفی “اطاق موزه ” در کلیه مدارس

تولیدات فرهنگی:

۴- تهیه کتاب، کاتالوگ، بروشور،منابع صوتی و تصویری، سی دی مخصوص کودکان متناسب با هر موزه

۵- تهیه مولاژهای متناسب با موضوع کودک به ویژه در ارتباط با کودکان با نیازهای ویژه (به همراه زیرنویس بریل یا صوتی)

۶- داشتن بسته فرهنگی مناسب کودکان متناسب با موضوع اختصاصی هر موزه

موزه ها:

۷- بهکارگرفتن راهنمای متخصص در حوزه کودکان در موزه ها

۸- ارائه مطالب مناسب برای کودکان در سنین مختلف

۹- به کارگیریراهنماهای مسلط به زبانهای مختلف (بومی و مادری) و همچنین راهنماهای زبان اشاره برای کودکان با نیازهای ویژه

۱۰- توجه به زبان های استان های مختلف ایران برای راهنماهای کودکان و تاکید به صحبت کردن به زبان های مادری

۱۱- انتقال مفهوم موزه از طریق آموزش های خلاق و روش های نوین به کودکان

۱۲- استفاده از پوشش مناسب با لباس اقوام متناسب با استان های مربوطه

آموزش:

۱۳- آموزش غیر مستقیم در باب موضوع موزه برایکودکان (برپایی کارگاههای مختلف همچون فرش،سفال، خطوط باستانی، مرمت، باستان شناسی، قصه گویی با ادبیات کهن و …)

۱۴- آموزش راهنمایان موزه توسط نهادهای متخصص در حوزه کودک

۱۵- ارائه آموزش های مستمر راهنمایان در تمام مدت فعالیت

فضا:

۱۶- رعایت استاندارد های لازم درطراحی موزه های جدیدبرای تسهیل در امر بازدید کودکان به ویژه کودکان با نیاز های ویژه

۱۷- مناسب سازی موزه های دایر برای بازدید کودکان

۱۸- ایجاد فضای فرهنگی مناسب (فرهنگسرا) در جنب هر موزه علمی جهت بهره برداری بهتر و ایجاد فضای مناسب برای خانواده ها